Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, uzun süredir tartışma konusu olan Soma B Termik Santrali’nin Eylül ayı içinde yeni bir işletmeciye devredileceğini açıkladı. Bayraktar, mevcut işletmecinin gerekli yatırımları yapmadığını ve iyi bir performans göstermediğini belirterek, santralin daha profesyonel bir yapıyla yoluna devam edeceğini söyledi.
Santral İçin Yeni Dönem
2014 yılında özelleştirme yoluyla Konya Şeker tarafından satın alınan santralde üretim geçtiğimiz ay durmuştu. Bayraktar, Soma’nın enerji arz güvenliği açısından kritik olduğunu vurgulayarak, “Soma santralinin bacasını tekrar tüttüreceğiz” dedi. Yeni işletmecinin belirlenmesiyle birlikte santral yeniden faaliyete geçecek.
13 Bin Kişiye Doğrudan İstihdam
Bayraktar, santralin sadece enerji üretimi için değil, bölge ekonomisi açısından da önem taşıdığına dikkat çekti. Soma’da yaklaşık 13 bin kişinin doğrudan istihdam edildiğini, taşımacılıktan yan sanayiye birçok iş kolunun santralin devamlılığına bağlı olduğunu belirtti.
Yerli Kömüre Alım Garantisi
Bakan Bayraktar, yerli kömür kullanan santraller için hazırlanan teşvik paketinin Cumhurbaşkanı’na sunulduğunu da duyurdu. Buna göre:
- Yerli kömür kullanan santrallere 2030’a kadar,
- Yeni santral yatırımı yapan ve kapasite artıranlara 2045’e kadar
üretilen elektriğin yüzde 60’ına kadar alım garantisi verilecek. Kwh başına 7,5 dolar-cent ödeme yapılacak.
Yerli kömür kullanamayan ithal kömür santralleri ise, yerli kömürle harmanlama yaparlarsa teşvikten faydalanabilecek.
Teşvikten Yararlanmanın Şartları
- Bayraktar, teşvik paketinden yararlanmak isteyen santraller için üç koşul bulunduğunu açıkladı:
- Çevre yatırımlarını yapmamış santraller teşvik kapsamı dışında kalacak.
- Madenci ve çalışanların ücretlerini ödemeyen şirketler teşvikten yararlanamayacak.
- Kamuya borcu olan şirketler, borçlarını ödedikten sonra destek alabilecek.
Öte yandan, Soma B Termik Santrali’nin devri için Akçadağ Madencilik ve ODAŞ gibi firmaların incelemeler yaptığı gündeme gelmişti. Yaklaşık 18 milyar TL’lik kömür borcu nedeniyle sıkıntıya giren mevcut işletmeciden devralınacak santral için yeni yatırımcıların kim olacağı merak konusu.