Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı eylül ayı enflasyon verilerinin ardından Memur-Sen’den dikkat çeken bir açıklama geldi. Konfederasyon, kamu görevlilerinin maaş artışlarının enflasyon karşısında sürekli eridiğine dikkat çekerek, “Acilen maaşları sürekli ezen enflasyon sarmalından kurtulmamız gerekiyor” değerlendirmesinde bulundu.
“Enflasyon farkı maaşları eritiyor”
TÜİK’in verilerine göre eylül ayında Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) yüzde 3,23 artarken, yıllık enflasyon yüzde 33,29 olarak gerçekleşti. Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi’nde (Yİ-ÜFE) ise yıllık artış yüzde 26,59 oldu. Memur-Sen, yazılı açıklamasında 7. Dönem Hakem Kurulu kararlarıyla belirlenen zam oranlarının enflasyon karşısında hızla anlamını yitirdiğini vurguladı. Açıklamada, “2025 yılının ikinci yarısı için verilen yüzde 5 maaş artışı, daha üçüncü ayda enflasyon karşısında eriyerek kayıp oluşturdu. Temmuz-Eylül döneminde enflasyon yüzde 7,51’e ulaştı, fark ise yüzde 2,39’a çıktı” ifadeleri yer aldı.
“Kış ayları daha da zorlayacak”
Konfederasyon, kış aylarının yaklaşmasıyla birlikte memurların ve emeklilerin bütçelerinin daha da zorlanacağına dikkat çekti. Açıklamada, doğalgaz ve elektriğe zam yapılmasa da artan kullanım nedeniyle hane bütçelerinin ciddi şekilde etkileneceği, eğitim ve diğer zorunlu giderlerin ise yükü daha da artıracağı ifade edildi. Memur-Sen, maaş artışlarının hayali beklentiler yerine piyasa gerçeklerine göre belirlenmesi gerektiğini vurgulayarak şu ifadelere yer verdi: “Her seferinde hedeflenen enflasyon üzerinden yapılan hesaplamalar, çalışanların ve emeklilerin kaybını artırıyor. Kamu İşveren Heyeti, maaş artışlarını piyasanın gerçeklerine göre belirlemeli. Aksi takdirde, enflasyon sarmalı emekçilerin yaşamını her geçen gün daha da zorlaştırıyor.”
“TBMM’de telafi edilmeli”
Açıklamanın devamında, Hakem Kurulu kararlarının yetersiz olduğu ve kamu görevlilerinin kayıplarını telafi edemediği kaydedildi. Memur-Sen, hükümete çağrıda bulunarak şu görüşleri paylaştı: “2023’te uyardık, 2024 ve 2025’te söylediklerimiz tek tek gerçekleşti. Şimdi aynı tablo 2026 ve 2027 için de bizi bekliyor. Kamu İşveren Heyeti’nin bu yanlıştan dönmesini bekliyoruz. TBMM’de yapılacak bütçe görüşmelerinde emekçilerin kaybını telafi edecek adımlar atılmalı. Sosyal devlet anlayışına yakışan çözüm budur.”