27 Haziran 2026
weather
25°
46,6600 %0.12
53,1528 %0.09
62,0951 %-0.01
60.571,99 %0.603
6.130,13 1,67
FinansTaksi Eko Gündem Hazine taşınmazlarında işgal 4 yılda 5 kat arttı

Hazine taşınmazlarında işgal 4 yılda 5 kat arttı

Sayıştay’ın 2024 yılı denetim raporu, Hazine’ye ait taşınmazlarda işgal sorununun büyüdüğünü ortaya koydu. Tahliye mekanizmasının etkin işletilmemesi nedeniyle 2021’de 82 bin olan işgal sayısı, 2024’te 406 bine yükseldi. Bu süreçte elde edilen ecrimisil geliri de 681 milyon liradan 3,2 milyar liraya çıktı

Sayıştay’ın Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na ilişkin 2024 yılı denetim raporu, Hazine’ye ait taşınmazlarda işgal sorununun giderek büyüdüğünü ortaya koydu. Rapora göre, kira süresi biten, sözleşmesi feshedilen ya da hiçbir sözleşmeye dayanmadan işgal edilen taşınmazların tahliye işlemleri yapılmıyor; etkin bir kontrol mekanizmasının bulunmaması nedeniyle işgal sayısı her yıl artıyor.

İşgal Verilerinde Çarpıcı Tablo

Milli Emlak Genel Müdürlüğü verilerine göre, 2021 yılında 82 bin 846 taşınmaz için ecrimisil (haksız işgal tazminatı) ihbarnamesi düzenlenirken, bu sayı 2024’te 406 bin 52’ye yükseldi.

  • 2021: 82.846 taşınmaz – 681 milyon TL gelir
  • 2022: 93.463 taşınmaz – 1,1 milyar TL gelir
  • 2023: 161.522 taşınmaz – 1,95 milyar TL gelir
  • 2024: 406.052 taşınmaz – 3,25 milyar TL gelir

Dört yılda işgal edilen taşınmaz sayısı yaklaşık beş kat arttı, elde edilen gelir ise dört buçuk katına çıktı.

Tahliye Mekanizması İşlemiyor

Sayıştay raporunda, işgal edilen taşınmazların tahliye edilmediği, Devlet İhale Kanunu’nun öngördüğü süreçlerin işletilmediği vurgulandı. Kanunun 75. maddesi, işgal edilen taşınmazların en geç 15 gün içinde tahliye edilmesini şart koşmasına rağmen uygulamada bu süreç işletilmiyor. Bakanlık, bulguların ardından 81 il valiliğine yazı göndererek, işgale uğradığı tespit edilen Hazine taşınmazlarının tahliyesinin derhal yapılması gerektiğini bildirdi.

İşgallerin Ardındaki Nedenler

Raporda, bazı kişilerin işgal ettikleri Hazine taşınmazlarını ileride doğrudan satın alabilecekleri beklentisiyle bu alanları kullanmaya devam ettikleri ifade edildi. Bu durum, işgallerin caydırıcı önlemlerle önlenemediğini ve mevcut mekanizmanın yetersiz kaldığını ortaya koyuyor. Hazine’ye ait taşınmazların işgali, kamu kaynaklarının verimli kullanılmasını engellerken, her geçen yıl daha büyük bir sorun haline geliyor. Denetim raporu, caydırıcı yaptırımların artırılması ve tahliye sürecinin etkin bir şekilde işletilmesi gerektiğine işaret ediyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *