Türkiye’nin eylül ayı dış ticaret verileri açıklandı. Ticaret Bakanı Ömer Bolat, ihracat ve ithalat rakamlarını paylaşarak dış ticaret açığında dikkat çekici bir artış yaşandığını duyurdu. Bakan Bolat’ın açıkladığı verilere göre, eylül ayında ihracat yüzde 3 artışla 22,6 milyar dolar seviyesine yükseldi. İthalat ise yüzde 8,8 artarak 29,5 milyar dolar olarak kayıtlara geçti. Böylece, dış ticaret açığı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 33,4 artış göstererek 6,9 milyar dolara ulaştı.
Küresel gelişmeler etkili oldu
Bakanlık değerlendirmesinde, ithalattaki yükselişte enerji maliyetlerindeki artış ve küresel emtia fiyatlarının belirleyici olduğuna dikkat çekildi. Özellikle ham petrol ve doğalgaz kalemlerinde yaşanan yükselişin, ithalat faturasını artırdığı vurgulandı. Ocak–Eylül dönemi verilerine bakıldığında ise, ihracat geçen yılın aynı dönemine kıyasla sınırlı artış gösterirken, ithalat daha hızlı yükseldi. Bu tablo dış ticaret açığının 9 ayda çift haneli artışla büyüdüğünü ortaya koydu. Ticaret Bakanı Ömer Bolat, açıklamasında ihracatı destekleyici adımların süreceğini belirterek, “Küresel piyasalardaki belirsizliklere rağmen ihracatçımızın yanında olmaya devam ediyoruz. Orta vadede ihracattaki artış hızını yükselterek dış ticaret açığındaki olumsuz tabloyu dengeleyeceğiz” dedi. Eylül ayı dış ticaret verileri, Türkiye’nin ihracatını artırmaya devam etse de ithalatın hızla yükseldiğini ve açığın büyüdüğünü ortaya koydu. 6,9 milyar dolarlık dış ticaret açığı, ekonomi yönetiminin önümüzdeki dönemde öncelikli gündemlerinden biri olacak.