Borsa İstanbul Kıymetli Madenler Piyasası’nın temmuz ayı verileri, değerli metallerde dikkat çekici bir tablo ortaya koydu. Altın ithalatı, haziranda kaydedilen 9 bin 334 kilogram seviyesinden yüzde 53,5 düşüşle 4 bin 343 kilograma gerileyerek son 27 ayın en düşük seviyesini gördü. Bu rakam, Nisan 2023’teki 2 bin 883 kilogramlık ithalattan sonra kaydedilen en düşük değer oldu.
7 Ayda 72 Ton Altın İthalatı
2025’in ilk yedi ayında toplam altın ithalatı 72 bin 93 kilograma ulaştı. Piyasa uzmanları, bu düşüşte üç temel faktöre dikkat çekiyor:
- Küresel Altın Fiyatlarındaki Yükseliş – Ons altındaki dalgalanmalar ve yüksek fiyat seviyesi, ithalat talebini baskıladı.
- Yurt İçi Talepte Dengeleme – Bankacılık regülasyonları ve kredi sıkılaşmasıyla altına olan yoğun talep kısmen yavaşladı.
- Mevzuat Etkisi – Ticaret Bakanlığı’nın ithalatı düzenleyici tedbirleri, piyasanın ithalat hacmini sınırladı.
Gümüşte 6 Katlık Artış
Altındaki sert düşüşe karşın gümüşte tam tersi bir trend yaşandı. Haziranda 8 bin 335 kilogram olan gümüş ithalatı, temmuzda 48 bin 660 kilograma çıkarak altı kattan fazla arttı. Yılın ilk yedi ayında ise toplam gümüş ithalatı 302 bin 145 kilogram seviyesine ulaştı. Sektör temsilcilerine göre gümüşteki yükselişin başlıca nedenleri arasında; elektrikli araç bataryaları, güneş panelleri, elektronik üretimi gibi sanayi alanlarındaki artan talep ile yatırım amaçlı gümüş alımlarındaki artış bulunuyor. Uzmanlar, altın ve gümüş arasındaki bu zıt yönlü hareketin, önümüzdeki aylarda küresel emtia fiyatlarındaki gelişmelere ve iç piyasa düzenlemelerine bağlı olarak değişebileceğini belirtiyor. Ayrıca yılın kalan döneminde altın ithalatında kısmi bir toparlanma, gümüşte ise yüksek seyir beklentisi öne çıkıyor.