Türkiye, 2025’in ilk yedi ayında ihracatta güçlü bir performans sergiledi. Ticaret Bakanlığı verilerine göre ocak–temmuz döneminde 50 il ihracatını artırırken, 23 il 1 milyar dolar sınırını geçti. Ülke genelinde ihracatın lokomotifi yine İstanbul oldu.
İstanbul zirvede, Kocaeli ve İzmir takipte
Geçtiğimiz temmuzda İstanbul 5 milyar 835 milyon dolarlık dış satımla ilk sırayı aldı. Kentin ihracatı yıllık bazda yüzde 16,6 artış kaydetti. İstanbul’u, 3 milyar 258 milyon dolarla Kocaeli (yüzde 20,5 artış) ve 2 milyar 13 milyon dolarla İzmir (yüzde 8 artış) izledi.
Öne çıkan sektörler
- İstanbul’da kıymetli taşlar ihracatta başı çekti; 960 milyon 912 bin dolarlık dış satım gerçekleşti. Kimyasallar ve hazır giyim onu takip etti.
- Kocaeli’nde motorlu kara taşıtları sektörü 1,3 milyar doları aşarak lokomotif oldu. Elektrikli cihazlar ve mineral yakıtlar ikinci ve üçüncü sırayı aldı.
- İzmir’de ilk sırayı 460 milyon dolarlık ihracatla mineral yakıtlar ve yağlar aldı. Demir-çelik ile makine sektörü de öne çıkan kalemler oldu.
İhracat pazarları genişledi
- İstanbul’un en fazla ihracat yaptığı ülke Birleşik Arap Emirlikleri oldu (1,09 milyar dolar). Almanya ve ABD, ilk üçte yer aldı.
- Kocaeli ihracatında Almanya başı çekerken, İngiltere ve İtalya onu takip etti.
- İzmir’in en büyük pazarı ise Almanya olurken, İspanya ve ABD diğer önemli alıcılar arasında öne çıktı.
2025’in ilk yedi ayında ihracatta rekor kıran iller, Türkiye’nin bölgesel kalkınmada da dengeli bir ivme yakaladığını gösteriyor. 23 ilin milyar dolarlık barajı aşması, üretim ve ihracat kapasitesindeki çeşitliliğin arttığını ortaya koydu.