Türkiye’nin ilk nükleer santrali Akkuyu’da, 4. güç ünitesine ait VVER-1200 reaktörün kontrol montajı Rusya’nın Volgodonsk kentindeki Atommash tesisinde başladı. Böylece üç yıllık imalat döngüsünde son aşamaya geçilirken, bu reaktör Rus nükleer sanayisinin 250’nci reaktörü olacak. Rosatom’un makine imalat kolu tarafından yürütülen süreçte reaktör basınç kabı özel bir stand üzerine dikey olarak yerleştirilerek iç şaft ve koruyucu tertibat gibi yüzlerce parçanın hassas montajı gerçekleştirilecek. Bu adım, üretim sahasından Akkuyu’ya sevkiyat öncesinde son kalite ve uyum testlerini kapsıyor.
Akkuyu NGS projesi, Mersin’de 4×1200 MWe kapasiteli dört VVER-1200 üniteden oluşuyor ve tam devreye girdiğinde Türkiye’nin elektrik talebinin yaklaşık %10’unu karşılayacak. Resmî plana göre dört ünitenin de 2028 sonuna kadar işletmeye alınması hedefleniyor. Sahada ilerleme yalnızca 4. ünitenin imalatıyla sınırlı değil. Daha önce 3. ünitenin reaktör kabı yerinde montajı tamamlanmış, 4. ünitenin iç koruma kabının ikinci halkası da kurulmuştu. Kontrol montajının başlaması, 4. ünite takviminin imalattan sahaya sevkiyata geçişe yaklaştığını gösteriyor.
Bu aşama kritik çünkü reaktör kabı montajı, üretimin son teknik durağı olarak kabul ediliyor. Kusursuzluk gerektiren bu adım başarıyla tamamlandığında nakliye, gümrük ve sahada kurulum süreci başlayacak. 4. ünitenin bu aşamaya gelmiş olması, Akkuyu’nun çoklu şantiye ve montaj ritmini koruduğunu ve projenin paralel hatlarda ilerlediğini ortaya koyuyor. Özetle; 4. ünite reaktör basınç kabında nihai montajın başlamasıyla birlikte Akkuyu NGS projesinde yeni bir dönemece girildi. Sonraki faz, kontrolleri geçen donanımın Mersin’e sevki ve sahada reaktör binasına entegrasyonu olacak.