24 Haziran 2026
weather
22°
46,5019 %0.05
52,8341 %-0.2
61,3436 %-0.1
62.815,99 %-0.366
6.110,29 -0,53
FinansTaksi Eko Gündem 8 ayda işçilerin maaşından 1,2 Trilyon TL eridi

8 ayda işçilerin maaşından 1,2 Trilyon TL eridi

DİSK-AR’ın yayımladığı rapora göre, Ocak–Ağustos 2025 döneminde işçilerin toplam maaşlarının 1,2 trilyon TL’si enflasyon ve vergiler nedeniyle eridi. Ara zam yapılmaması kayıpları büyütürken, ortalama bir işçi 8 ayda 69 bin TL gelir kaybetti

Türkiye’de işçilerin gelirlerinde yaşanan kayıp giderek derinleşiyor. DİSK Araştırma Merkezi (DİSK-AR) tarafından yayımlanan “Ücret Kayıpları İzleme Raporu”na göre, Ocak–Ağustos 2025 döneminde çalışanların toplam maaşlarının 1 trilyon 155 milyar TL’si enflasyon ve vergiler nedeniyle eridi. Bu tutar, işçilerin emeğinin önemli bir bölümünün daha cebine girmeden zam ve kesintilerle ortadan kalktığını ortaya koyuyor.

Raporda, 17 milyon işçinin yaşadığı kaybın 627,3 milyar TL’sinin enflasyon, 528 milyar TL’sinin ise vergi ve kesintilerden kaynaklandığı tespit edildi. Özellikle asgari ücrete Temmuz ayında ara zam yapılmaması kaybı daha da artırdı. Bir asgari ücretli işçi, sadece Ağustos ayında 4 bin 753 TL’sini enflasyona kaptırdı. Ortalama bir ücretli işçi ise yılın ilk 8 ayında toplam 69,2 bin TL gelir kaybı yaşadı.

DİSK Başkanı Arzu Çerkezoğlu, raporun tanıtımında yaptığı açıklamada, gelirlerin enflasyon ve adaletsiz vergi sistemi altında ezildiğini belirterek, “Ücret düzeyleri değişse de değişmeyen tek şey; emeğin sırtına yüklenen ağır vergi, kesinti ve enflasyon baskısıdır” dedi. Çerkezoğlu, gelir vergisi dilimlerinin çalışanlar aleyhine belirlendiğini, işçilerin yılın ilk yarısında hızla üst vergi dilimlerine geçtiğini ve maaş zamlarının daha cebe girmeden eridiğini vurguladı.

DİSK-AR raporu, işçilerin kayıplarının yalnızca bireysel düzeyde değil, makro ölçekte de ülke ekonomisinde ciddi bir gelir dağılımı sorunu yarattığına dikkat çekti. Raporda şu uyarı öne çıktı: “Ücretlerin sabit, fiyatların serbest bırakıldığı mevcut sistem, emeği sürekli enflasyonun altında ezmekte, gelir dağılımını bozmakta ve yoksulluğu derinleştirmektedir.”

Sendikalar ve akademisyenler ise çözüm için şu adımların ivedilikle atılması gerektiğini belirtiyor: asgari ücretin yeniden artırılması, vergi oranlarının düşürülmesi, adil vergi dilimlerinin belirlenmesi, SGK prim desteğinin işçilere de yansıtılması ve sendikal örgütlenmenin önündeki engellerin kaldırılması.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *