Adana’da son 95 yılın en sıcak günlerinin yaşanması narenciyede ciddi hasara yol açarken, oluşan tablo yeni bir tehlikeyi de beraberinde getirdi. Limon, portakal ve mandalina gibi ürünlerde dalda yanma görülürken, bu meyveler zararlı “Akdeniz Meyve Sineği” için besin kaynağına dönüştü. Uzmanlar, sinek popülasyonunun artmaması için üreticileri hızlı önlem almaya çağırdı.
Rekor sıcaklar narenciyeyi vurdu
Meteoroloji verilerine göre 9 Ağustos’ta hava sıcaklığı 47,5 dereceye ulaşarak Adana’da son 95 yılın en yüksek seviyesine çıktı. Aşırı sıcaklar narenciye bahçelerinde güneş yanıklarına neden oldu. Dalında yanan meyveler ise pazar değeri kaybolmuş ürünler haline gelirken, bu meyveler zararlıların üreme alanına dönüştü Yüreğir Ziraat Odası Başkanı Mehmet Akın Doğan, Akdeniz meyve sineği popülasyonunun şu anda düşük olduğunu ancak riskin arttığını belirtti. Doğan, “Zarar gören meyveler siyah poşetlerde bekletildikten sonra toprağa gömülmeli. Bu uygulama hem üreticiyi hem de çevredeki bahçeleri korur. Aksi halde tatlanmış ve şeker oranı yükselmiş bu meyveler sinekler için üreme kaynağına dönüşür” dedi.
İhracata büyük tehdit
Akdeniz meyve sineğinin çoğalması yalnızca iç piyasayı değil, ihracatı da tehlikeye sokabilir. Ziraat odası yetkilileri, özellikle ihraç edilen ürünlerde sinek izi görülmesi halinde uluslararası pazarlarda Türk narenciyesinin itibar kaybı yaşanabileceğini vurguluyor. Uzmanlar, sıcak hava dalgasının ardından narenciye üreticilerinin bahçelerinde kontrollerini sıklaştırmaları gerektiğini ifade ediyor. Ayrıca, tarımsal ilaçlamanın tek başına yeterli olmadığını, kültürel önlemlerin yani dalda kalan meyvelerin imhasının sinekle mücadelede en etkili yöntem olduğunu dile getiriyor.