İnşaatta yeni dönem: Şantiye defterleri dijitalleşiyor

Resmi Gazete’de yayımlanan düzenlemeyle yapı müteahhitliği ve şantiye şefliği süreçleri dijitalleşiyor. Kağıt defter dönemi sona ererken, 2026’dan itibaren şantiye defterleri mobil uygulama üzerinden elektronik ortamda tutulacak

İnşaat sektöründe önemli bir dönüşüm başlıyor. Yapı müteahhitleri ve şantiye şefleri için iş takibinde kağıt defter dönemi sona eriyor. Resmi Gazete’de yayımlanan yeni düzenleme ile günlük iş süreçleri artık elektronik şantiye defteri üzerinden kayıt altına alınacak.

Şantiye defterleri dijitalleşiyor

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na bağlı Mesleki Hizmetler Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan yönetmelik değişikliklerine göre, şantiye şeflerinin tuttuğu günlük defterler mobil uygulama aracılığıyla elektronik ortamda doldurulacak. Bu kapsamda, işin ilerleyişi, karşılaşılan engeller, çalışan işçi sayısı, kullanılan iş makineleri ve ekipman türleri fotoğraflarla birlikte sisteme kaydedilecek.

2026’dan itibaren zorunlu

Yeni sistem, 225 bini aşkın şantiye şefini doğrudan ilgilendiriyor. Elektronik şantiye defterinin kullanımı 2026 yılı itibarıyla zorunlu hale gelecek. İdareler, şantiye şeflerinin tam zamanlı hizmet prensibine uygun çalışıp çalışmadığını periyodik olarak denetleyecek. Bu sayede süreçlerin daha şeffaf ve hızlı bir şekilde yürütülmesi amaçlanıyor.

Müteahhitlik belgelerinde esneklik

Yönetmelikte yapılan diğer bir değişiklik, yapı müteahhitlerini ilgilendiriyor. Artık şirket bölünme veya ortaklık hallerinde yeterlik belgelerinin kullanılabilmesinin önü açıldı. Ayrıca, yapı kooperatifleri için geçici yetki belgesiyle yapılabilecek işler yeniden tanımlandı. Buna göre, kooperatifler ortalama yapı alanı 10 bin metrekareye kadar olan inşaatları yeterlik sistemine tabi olmadan üstlenebilecek.

Deneyim belgeleri yıl sonuna kadar kullanılabilecek

Yeni düzenleme, altyükleniciler ve yapı müteahhitleri için de kolaylık sağlıyor. Daha önce gerçekleştirilen projelerden elde edilen yapı ruhsatı ve kullanma izin belgelerine dayalı iş deneyimlerinin yıl sonuna kadar doğrudan kullanılmasına izin verilecek.

Dijitalleşme ile hedef: şeffaflık ve hız

Düzenlemenin amacı; şantiye şefliği süreçlerini dijitalleştirerek işlerin daha düzenli yürütülmesini sağlamak, müteahhitlik sisteminde nitelikleri artırmak ve sektördeki güncel ihtiyaçlara yanıt vermek. Elektronik kayıt sistemiyle birlikte hem denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi hem de inşaat sektöründe verimliliğin artırılması bekleniyor.

İLGİLİ HABERLER