Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Akkuyu Nükleer Güç Santrali’nin (NGS) devreye girişinin bir kez daha ertelendiğini açıkladı. İlk reaktörün 2023’te devreye alınması hedeflenmişti; ancak yaşanan gecikmeler nedeniyle üretim tarihi üçüncü kez ötelenerek 2026’ya kaydırıldı. Santralin açılışındaki gecikmenin en önemli nedenlerinden biri, Rusya’ya uygulanan uluslararası yaptırımlar. Almanya başta olmak üzere birçok ülkenin parça teminini durdurması, inşaat sürecinde kritik aksamalar yarattı. Bayraktar’ın dikkat çektiği diğer unsur ise, projenin 2017’de başladığı günden bu yana ilk kez finansman sorunlarının açıkça dile getirilmesi oldu. Bakan, projeye yüzde 49’a kadar ortak alınabileceğini belirterek yeni yatırımcıların gündeme gelebileceğini ifade etti.
rosatom’un Sahipliği ve Yatırımcı Arayışı
Akkuyu NGS’nin sahibi Rusya devlet şirketi Rosatom’un Türkiye’de kurduğu Akkuyu NGS AŞ. Projenin inşası ve işletmesi bu şirket tarafından yürütülüyor. Rosatom, daha önce de yatırımcı girişine sıcak baktığını açıklamıştı. Bayraktar’ın açıklamalarıyla birlikte, projenin finansal sürdürülebilirliği için yerli veya yabancı ortakların devreye girmesi artık daha somut bir olasılık haline geldi. Bayraktar, ABD ile yapılan sivil nükleer anlaşmanın yalnızca küçük ölçekli nükleer reaktörleri değil, büyük reaktörleri ve ayrıca nükleer enerjinin tıp ve sanayi alanındaki kullanımlarını da kapsadığını söyledi. Bu durum, Türkiye’nin enerji stratejisinde nükleer enerjiyi çok boyutlu bir araç olarak konumlandırdığını gösteriyor.
lNG ve Enerji Stratejisi
Bakan, aynı programda ABD’den alınan LNG’ye de değindi. Bayraktar, Amerikan doğal gazının dünyadaki en ucuz kaynaklardan biri olduğunu vurgulayarak şu değerlendirmeyi yaptı:
- Türkiye’nin mevcut doğal gazının yaklaşık %10’u ABD’den LNG olarak geliyor.
- Taşıma, sıvılaştırma ve lojistik maliyetlerine rağmen ABD LNG’si, Rus gazına kıyasla rekabetçi.
- 2027 sonrası için Amerikan LNG’sinin Türkiye’nin en ucuz ve stratejik kaynaklarından biri olması bekleniyor.