Türkiye’nin merakla beklediği Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi (TES) ile ilgili ayrıntılar netleşmeye başladı. 2026’nın ikinci yarısında devreye girmesi planlanan sistem, çalışanların maaşlarından yapılacak kesinti, işveren katkısı ve devlet desteğiyle yeni bir emeklilik havuzu oluşturacak.
Çalışan, işveren ve devletten ortak katkı
Yeni Orta Vadeli Program’da (OVP) yer alan TES kapsamında;
- Çalışan maaşından yüzde 3,
- İşverenden yüzde 2,
- Devletten ise yüzde 1 katkı sağlanacak.
Böylece her ay çalışanın maaşının yüzde 6’sı emeklilik fonunda birikecek. Katılımcılar, bu birikimlerini yönlendirmek için yatırım araçlarını kendileri seçebilecek. Böylece doğru yatırım tercihleri yapan çalışanların fonları daha hızlı değerlenecek.
Özel durumlarda para çekme hakkı
TES, mevcut Bireysel Emeklilik Sistemi (BES) ve Otomatik Katılım Sistemi’nden (OKS) farklı olarak katılımcılara kısmi çekim imkânı tanıyor. Buna göre, çalışanlar afet, eğitim, ev alımı ve askerlik gibi özel durumlarda fonlarından belirli bir kısmını çekebilecek. Sistemle ilgili en çok merak edilen sorulardan biri de kıdem tazminatı uygulamasının değişip değişmeyeceğiydi. Habertürk’ün aktardığına göre, TES devreye girse de mevcut kıdem tazminatı sistemi aynı şekilde devam edecek.
Zorunlu katılım geliyor
TES, tüm çalışanlar için zorunlu katılımı öngörüyor. Böylece Türkiye’de sosyal güvenlik sistemine ek bir katman oluşturulacak. Devletin yönetiminde olacak fonların, uzun vadede hem bireylerin emeklilik gelirlerini artırması hem de ülke ekonomisine önemli bir kaynak sağlaması hedefleniyor. Bu yeni modelle birlikte çalışanların emeklilik döneminde daha güçlü bir finansal güvenceye kavuşması, işverenin de çalışanına sağladığı katkıyla sosyal faydayı artırması amaçlanıyor.