Bursa’nın Karacabey ilçesinde babadan kalma topraklarda üretim yapan çiftçi Seçim Gezegen, Londra’daki yaşamını bırakıp sözleşmeli tarım için Türkiye’ye geldi. Ancak bu yıl ektiği 500 dönümlük karpuz tarlası, anlaşma yaptığı firmanın sözleşmeye uymaması nedeniyle adeta heba oldu. Yaklaşık 3 bin 500 ton ürününün alınmadığını belirten Gezegen, zararının 15–20 milyon lira olduğunu söylüyor.
Sözleşme Yapıldı, Firma Çekildi
Şubat ayında Konyalı bir firmayla sözleşme imzalayan Gezegen, firmadan aldığı fidelerle 500 dönüm araziye karpuz ekti. Sezon başında sorunsuz ilerleyen süreç, Karacabey Ovası’nda fiyatların düşmesiyle değişti. Gezegen, “Dönümü bin ila 10 bin liraya alıcı çıkınca, firma bizden bir miktar aldıktan sonra ortadan kayboldu” diyerek yaşadığı mağduriyeti anlattı. Firma, sözleşmede yer alan çekirdekli karpuz için 5 TL, çekirdeksiz karpuz için 7 TL alım fiyatlarını yüksek bulduğunu öne sürerek alımı durdurdu. Ancak aynı dönemde başka üreticilerden 1–2 TL’ye ürün topladığı iddia edildi.
“Yer Gök Karpuz, Ama Alan Yok”
Gezegen, ürününün tarlada çürümeye terk edildiğini şu sözlerle dile getirdi: “Yaklaşık 300 dönüm karpuzum yerde kaldı. Yer gök karpuz ama alan yok. 20 gün önce tüccarlar dönümüne 60 bin lira teklif etti ama sözleşmeye sadık kaldık. Dürüst davrandık, zarar eden biz olduk.” Firmanın ürünlerine “hastalıklı” bahanesiyle alım yapmadığını, oysa ürünün A kalite olduğunu belirten çiftçi, firmaya ihbarname çektiğini ve konuyu adli makamlara taşıdığını açıkladı. İlk etapta firmaya 55 tır ürün teslim edildiğini, ancak teslim fişlerinin dahi verilmediğini kaydetti.
“Bir İlin İhtiyacını Karşılayacak Ürün Tarlada”
Yaklaşık 3 bin 500 ton karpuzun tarlada kaldığını vurgulayan Gezegen, “Bu miktar küçük bir ilin yıllık karpuz ihtiyacını karşılar. Alın terimize saygısızlık yapıldı” diyerek Tarım ve Orman Bakanlığı ile Ticaret Bakanlığı’na çağrı yaptı: “Çiftçi malını tarlada dökünce takip başlatıyorsunuz. Sözleşmeli ürünü almayan firmalara da işlem yapın.” Londra’da restoran işleten Gezegen, her yıl Türkiye’ye gelip ekim yaptığını belirterek sözlerini şöyle tamamladı: “Yaklaşık 10 yıldır baba toprağını ekip biçiyorum. Tarıma büyük bir sevgiyle bağlıyım ama bu yıl sözleşmeli üretimde yaşadığım mağduriyet, emeğimi hiçe saydı.”