Türkiye’de tarım ve hayvancılık sektöründeki kriz giderek derinleşiyor. Bursa Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliği Başkanı ve çiftçi Sencer Solakoğlu, sosyal medyada yayınladığı video ile çiğ süt fiyatlarını sert sözlerle eleştirdi. Solakoğlu, sektörün sistematik olarak çöküş sürecine sürüklendiğini öne sürerek, yetkililere “Bu yoldan geri dönün” çağrısı yaptı. Balıkesir’deki bir süt çiftliğinde çekilen videoda konuşan Solakoğlu, tarım sektöründeki çöküşün sivil toplum kuruluşlarının devre dışı bırakılmasıyla başladığını belirtti. “STK’ların başına koltuktan güç alan ama işin özünden uzak kişiler getirildi. Bu yüzden erken uyarı mekanizmaları çalışmaz hale geldi” dedi.
Ulusal Süt Konseyi’nin fiyatına tepki
Ulusal Süt Konseyi’nin açıkladığı 19,60 TL’lik çiğ süt fiyatına tepki gösteren Solakoğlu, bu rakamın maliyetleri karşılamadığını vurguladı. “Avrupa’da çiftçiye 26 TL ödeniyor. Üstelik orada yem maliyeti yüzde 20-30 daha ucuz. Türkiye’de ise maliyetler ikiye katlanmış durumda. Çiftçi bankaya para yatırarak süt üretiminden daha fazla kazanıyor” ifadelerini kullandı. Solakoğlu, gerçekçi bir fiyat politikası uygulanmadığı sürece üretimin sürdürülemeyeceğini söyledi. “Bu yıl yalnızca et tüketimi için yurt dışına 1 milyar dolardan fazla ödeme yapıldı. Eski tüketimin üçte birini bile karşılayamıyoruz. Eğer fiyatlar makul kâr ettirmezse iki yıl sonra üretim duracak” dedi.
Tüketiciye uyarı: “Süt ürünleri kaybolacak”
Konuşmasının sonunda tüketicilere de seslenen Solakoğlu, “Bugün önlem alınmazsa, iki yıl içinde süt ve süt ürünlerini bulamayacaksınız. Türkiye, Avrupa’yı bile besleyecek potansiyele sahipken yanlış politikalar yüzünden ithalata mahkum ediliyor” diye konuştu. Solakoğlu’nun çıkışı, üreticilerin uzun süredir dile getirdiği yüksek maliyet–düşük fiyat kısır döngüsünü bir kez daha gündeme taşımış oldu.