Gaziantep’in en önemli tarımsal ürünlerinden olan Antep fıstığında bu yıl üretici büyük bir darbe aldı. Zirai don ve kuraklığın etkisiyle rekoltenin geçen yıla göre yüzde 80 oranında düştüğü, bu yıl yalnızca 25 bin ton civarında ürün alınabileceği bildirildi. Ağustos başında başlayan hasat süreci eylül sonuna kadar devam edecek.
Tarlada zor şartlar, düşük verim
Sabahın erken saatlerinde bahçelere giden işçiler, 40 dereceyi bulan sıcaklıkta elleriyle tek tek fıstık topluyor. Ancak “yok yılı” ile birleşen zirai don ve kuraklık nedeniyle ağaçlarda ürün oldukça az. Hasat edilen fıstıklar çuvallara doldurulup traktörlerle tesislere taşınsa da çiftçiler, emeğin karşılığını alamamaktan şikâyetçi.
“Fıstığın geleceğinden endişeliyiz”
Gaziantep Ziraat Odaları İl Koordinasyon Başkanı Cuma Yiğit, don olaylarının fıstık ağaçlarını vurduğunu ve bu etkiyle üç yıl boyunca verim alınamayacağını söyledi. Yiğit, “Geçen yıl 118 bin ton rekolte elde etmiştik. Bu yıl hem yok yılı hem de don ve kuraklık etkisi var. Rekolte geçen yılın yüzde 20’si kadar, yaklaşık 25 bin ton olacak” dedi.
Fiyatlar uçtu, maliyet karşılanmıyor
Ürün azlığının fiyatları artırdığını kaydeden Yiğit, “Kırmızı ben fıstık 650 liradan, yaş kırmızı ben fıstık ise 430 liradan satılıyor. Ancak çiftçi bu fiyatlarla işçi maliyetini bile çıkaramıyor. Fıstığın pahalı olmasının nedeni ürün azlığı” ifadelerini kullandı.
Tarihin en kötü hasadı
Üreticiler, hem iklim değişikliği hem de don olaylarının etkisiyle Antep fıstığında tarihin en düşük rekoltesinin yaşandığını belirtiyor. Sürekli yeni fidan dikilmesine rağmen üretimdeki düşüş, bölgedeki çiftçilerin geleceğe dair umutlarını azaltıyor.